Datamäärä tuplaantuu. Mitä sitten?

Digitalisaation ja IoT:n myötä kaikki laitteet ovat kohta verkossa. Datamäärä tuplaantuu joka toinen vuosi. Jokaisen meistä huulilla on kysymys, mitä valtavasti lisääntyneellä datalla teemme.

Tyypillisesti asiaa lähdetään ratkaisemaan perustamalla erilaisia data science-, tekoäly- ja koneoppimishankkeita. Markkinoilla onkin paljon toimijoita, jotka erikoistuvat tähän.

Vaikka data luo paljon uusia työkaluja, ei se muuta asiakkaasi ydinliiketoimintaa. Lääkärit edelleen hoitavat. Autotehtaat valmistavat autoja. Ja maitotilat tuottavat maitoa.

 
Data tuplaantuu.png
 
 

Lähtökohtana asiakashyöty. Ei data.

Perinteisesti data-analytiikka lähtee kysymyksestä: “mitä meidän datasta saa kaivettua?” Vastauksena kysymykseen rakennamme itseoppivia algoritmeja ja teemme visuaalisia graafeja. Mutta koska lähdimme data edellä, huomaamme ettei näistä ollut hyötyä liiketoiminnalle.

Jos haluamme rakentaa datasta todellisia hyötyjä, meidän on aloitettava kysymyksestä: “miten voimme parantaa asiakkaasi liiketoimintaa?” Eli mikä on ylivoimainen asiakashyötysi?

Vasta kun ymmärrämme konkreettisesti, miten voimme parantaa asiakkaamme liiketoimintaa, siirrämme katseen dataan. “Mitäs dataa meillä olisi saatavissa tämän hyödyn toteuttamiseksi?

 
AI machine learning etc.jpg
 
 

Data - käyttöliittymä hyödyn toteutumiselle

Miksi asiakkaasi ei sitten toimi paremmin? Miksi asiakkaasi valmistaa huonoja osia, toimittaa virheellisiä lähetyksiä tai toimii vain 80%:lla maksimikapasiteetistaan?

Syynä on monimutkaisuus. Toiminta on niin monimutkaista, että asiakkaasi ei edes tiedä mitä kaikkia ongelmia hänellä on. Puhumattakaan, että hänellä olisi kykyä reagoida niihin.

Mitäpä jos asiakkaasi näkisi ylätasolla hänen liiketoiminnalleen tärkeiden toimintojen tilan yhdellä silmäyksellä? Kun joku prosessi, laite tai reitti on huonompi kuin muut, asiakas klikkaa sitä.

Reaaliajassa asiakkaasi näkee, että suurin osa ongelmista tapahtuu tiettyyn aikaan, tietyssä koneessa tai tietyssä toimipisteessä. Klikkaamalla tätä ongelmakotaa, hän saa yksilöidyn listan tai vaikka kartan yksittäisistä juurisyistä ongelmiin.

Interaktiivisella käyttöliittymällä asiakkaasi pääsee ylätason liiketoimintanäkymästä porautumaan yksittäiseen juurisyyhyn sekunneissa tai minuuteissa. Jos tämä ei johda ongelman korjaamiseen, on kyse puhtaasta laiskuudesta. Sille me emme voi sitten enää mitään…

 
Data UI 1.png
Data UI 2.png